tirsdag 11. september 2012

Kremet kyllingsuppe

Når høstregnet plasker ned, og forkjølesen er inne i sin femte uke, må jeg si at jeg er litt lei. Så kom jeg til å tenke på at i amerikanske filmer så kureres så å si alt med kyllingsuppe. Det ble derfor middagsmenyen i dag.



Gode råvarer er viktig, sies det. Jeg fant fram de grønnsakene som egnet seg til koking, samt hvitøk og chili for å krydre suppa.


Mmmm. Det er mye jobb å kutte grønnsakene, så har du dårlig tid kan du selvfølgelig kjøpe poser med ferdige grønnsaksblandinger.


Jeg har ikke noen oppskrift med mengdeangivelse på denne, for den er laget etter innfallsmetoden. Men fremgangsmåten er som følger. Forutsetningen ar at alle grønnsakene er finhakket.

Finhakk løk og hvitløk, surres mykt i litt olje i en stor kjele på middels varme. Tilsett kokende vann og alle grønnsakene. Smak til med hønsebuljong, salt, pepper og chilipaste (eller finhakket fersk chili). Jevn suppen med maisennamel så den blir passe tykk. Tilsett fløte og kok opp. Skjær kyllingfilet i småbiter og stek i pannen med litt olje. Krydre med salt og pepper. Ha kjøttet i suppa og la det trekke.


Prøvesmaking må til, så det ble suppe til en sen lunsj i dag. Så fantastisk god, om jeg skal skryte litt av meg selv. Litt chili gjorde den passe brennhet. Nesten fristet til å gjemme kjelen innerst i kjøleskapet så de andre ikke finner den. 

Bon apetitt!!

Klem Maye



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar