tirsdag 27. november 2012

Snart advent!

Advent og jul nærmer seg raskt, og jeg har hatt nedtelling ganske lenge med tanke på julepyntet hus. Etter å ha lest litt rundt på blogger, så ser det ut som om veeldig mange ikke liker hverken rødt eller nisser! Da kommer garantert bloggen min til å skille seg ut i desember, for her blir det mye rødt og mange nisser!! Trender driter jeg egentlig i når det kommer til jula, men får selvfølgelig lyst på litt nye ting jeg også.

I går kveld hadde jeg litt juleverksted, helt for meg selv, og da var det lys som var tema. 



Gradvis blir huset pyntet til jul, og nå har jeg gjort klart adventsstaken, eller fat er vel riktig å si. Ikke sikkert at dette er det endelige resultatet, men slik ser det ut i dag!



Tinnfatet er fra SIA, og innkjøpt for mange år siden. Har blitt så glad i det fatet, så det er i bruk hele året.


 Lysene og tallene er kjøpt billig på Jernia. De søte fuglene og alle hjertene på fatet hadde jeg fra før, så her er det gjenbruk som teller.

 

  
Jeg fant to tomme lysglass etter duftlys fra Ikea som fikk nytt liv. Glassene ble vasket godt, og så limte jeg på disse søte englene fra servietter med decoupage-lim.



Selvsagt kan disse brukes som telysglass, men jeg har tenkt å fylle de med bomullspads og Q-tips for å ha på badet. Kanskje blir de julegave til noen... Nytt bruksområde!!





Har hatt lyst på kubbelys med engler på, men synes at disse har ganske stive priser. Derfor har jeg laget mine egne lys. Ikke bare med engler, men også noen andre varianter.



 Jeg har brukt ulike typer servietter, der kun det ytterste laget med motivet på er benyttet.



For å feste serviettene, brukte jeg en skje som jeg varmet opp innsiden på med et stearinlys. Med utsiden av skjeen strøk jeg på plass servietten på lyset. Det som skjer da, er at stearinen smelter gjennom servietten, og legger seg som en hinne utenpå servietten.




  Lysene har også fått pynt på seg i form av silkebånd og strasspynt.



 Her har jeg brukt servietter med tekst





Og så til musikkelskeren! Jeg hadde ingen silkebånd som passet til dette motivet, så da ble det hyssing i hamp.

Må faktisk si meg ganske fornøyd med innsatsen. Jeg har en anseelig samling av servietter, med masse forskjellig motiv, jeg må nok ut å kjøpe flere kubbelys!

Ønsker deg en fin tirsdagskveld!

Klem Maye!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar