torsdag 8. mars 2012

Drømmekjøkkenet
er stort, med masse skap, kjøkkenøy og peis. Vårt kjøkken har ingenting av dette. Tvert imot. Det er bittelite, og har ikke plass til som mye som en liten halvøy en gang. Det er trangt om plassen, og egentlig ikke veldig mye å vise frem, men det er nå en del av vårt krypinn.
 


  
Men det gjelder å se muligheter istedet for begrensninger.
På dette kjøkkenet har det blitt tilberedt utrolig mye mat. Vi har stor familie, og til en familiesamling er det ikke uvanlig å lage mat til 20-25 personer.


Grønnfargen er jeg lei, og prøver å manne meg opp til å male dører og skuffer hvite. Oppussing på lavbudsjett... Fordelen med å male er jo at jeg får nøyaktig den fargen jeg vil ha. Men jeg gruer meg for jobben!!


Et lite glimt av benken ved vindusveggen. Med lite skapplass, må noe av oppbevaringen skje på benken, men det er koselig med krukker. Her er "pastakroken". Den lille "trebenken" med potter er til urter, og til høyre på den henger det en saks. Et Jamie Oliver produkt som jeg fikk i bursdagsgave fra eldste Prinsessa og kjæresten. Den falt i smak. Hun vet hva mor liker!


På benken på andre siden har jeg samlet krukker med kjeks, teposer og muffinsformer, samt ei vekt på et brett. Praktisk når det skal vaskes, for da kan alt flyttes i en fei. Foran ser dere tinnfatet med glasslokk, denne gangen fylt med rosa pikekyss som pynter opp.


Det er ingen veggplass tilgjengelig på dette kjøkkenet, så da tenkte jeg; hvorfor ikke ta taket til hjelp!!
Her har jeg brukt et gryteunderlag i stål fra Ikea, samt kroker. På Biltema kjøpte vi øyekroker, kjetting, karabinkroker og nøkkelringer som ble brukt til oppheng


Øyekrokene ble hengt opp i taket. Kjettingen ble kappet i 4 like lengder. I den ene enden festet vi nøkkelringene, og i den andre enden karabinkrokene. Enden med nøkkelring ble hektet på øyekrokene i taket, og karabinkrokene rundt stengene på gryteunderlaget. Opphengskrokene ble klemt til på stengene for at de ikke skulle falle av. Her er det plass til masse kjøkkenredskaper, og den fungerer også som en hylle. 


Kanskje litt ironisk at dagens innlegg handlet om kjøkken?
Ønsker dere alle en flott kvinnedag!

Klem Maye




3 kommentarer:

  1. Så koselig kjøkken du har, jeg likte godt ideen med gryteunderlaget fra Ikea, utrolig kreativt :-) Ønsker deg en fin kvinnedag :-) Anita

    SvarSlett
  2. Hei på deg!!!
    Vi hadde nesten likt kjøkken i det forrige huset vårt, bare blått... Etter 15 år, malte vi i en farge som heter visjon. Vi malte vegger og skap i samme farge og ble kjempefornøyd!! Satte på nye knotter også!
    Tok noen dager i sommerfeien, jeg malte vegger og skrog, mannen malte dører og skuffer i garasjen..
    Fin helg til deg:-))))
    klem Fru Samuelsen

    SvarSlett