mandag 27. februar 2012

Bursdagsmaraton

er i gang her hos oss. På fredag var det min tur, og det sto helstekt entrecote og fløtegratinerte poteter på menyen. Mannen lagde mat, og jeg dekket bord. Denne gangen så det slik ut. Førstkommende fredag er det Mannen sin dag.


Her er det brukt to duker oppå hverandre. Champagnefarget nederst og svart blonde øverste. Den øverste har en egen historie. Jeg var i en interiørbutikk på Hønefoss der jeg fant en rålekker, svart duk til spisebord. Prisen var selvfølgelig litt for stiv etter mitt budsjett, så jeg måtte tviholde på lommeboka for at den ikke skulle løpe løpsk


Noen uker senere var jeg på hyttetur på Gol, og i en interiørbutikk der fant jeg denne duken til halv pris. Jeg måtte selvfølgelig slå til på dette fantastiske tilbudet, snappet til meg duken og ilte til kassen. Jeg ble ganske lang i maska da jeg kom hjem og pakket ut duken - som viste seg å være en gardin....... Det fantes tydeligvis flere produkter med samme mønster, og jeg hadde tatt feil. 




Men jeg lar meg ikke stoppe av slike fadeser, så jeg bruker den som duk likevel, selv om den ikke har mønster i den enden som opphenget var (snorene til oppheng klippet jeg vekk). Jeg plasserer bare et lysfat eller lignende på den enden av bordet, så er det ingen som ser det.




Dette fantastiske glasslokket på tinnfat fra bildet over fikk jeg i bursdagsgave av en 
venninne, og jeg får nesten ikke sett meg mett på den. Så dette måtte stå til pynt på spisebordet. Heldige meg!!



Kanskje på tide å vise frem annet en spisestue og detaljer. Her er et glimt fra sofakroken i stua. Speilet kjøpte jeg på ei messe en gang. Det er laget av et gammelt vindu fra en nedrivningsgård i Kristiansand, og er fra 1800-tallet. Beslagene er de originale, og speilet  er bronsespeil. Lampen i taket er opprinnelig en telyslykt fra Nille som Mannen i huset bygget om til elektrisk lampe. Hadde siklet på lignende lamper i lampebutikker, men synes de ble litt for stor til dette bruket, og for dyrt. Denne lampen kom vel på ca. 100 kroner.
Og på enden av gardinstangen henger tippoldefars gamle hatt til pynt.


Og her er resten av sofakroken. Bordet er egentlig altfor moderne for min smak, men det duger. Mannen valgte det, og i et svakt øyeblikk tenkte jeg jeg "skitt au". Borddrømmen min er skapdøra til en gammel pidestall jeg har i stua. Døra her jeg lyst til å male hvit og legge på glassplate, men vet ikke helt hva jeg skal bruke som understell. Men en gang .....



Da ønsker jeg  dere alle en fortsatt god mandag!

Klem Maye 




 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar