torsdag 3. mai 2012

Nytt møter gammelt...

Her er mitt bidrag til månedens utfordring til NIB, "Nytt møter gammelt" Har masse nytt og gammelt sammen, men nå falt valget på noe jeg ikke har vist så mye av tidligere.





Dette gamle skapet stod tidligere på hytta til mine foreldre. Bondeblått utenpå, og bonderødt inni. Har ikke tall på hvor mange timer som gikk med til pussing og maling, men til slutt ble det hvitt - fargen Chi fra Jotun.






Vet ikke hvor gammelt det er. Før faren min fikk tak i dette, tror jeg det ble brukt som verktøyskap hos en smed, og resten av historien er ukjent. Jeg har fylt skapet med både nye og gamle ting. Det var jo selvfølgelig ei dør her. og jeg lurte på om jeg skulle bruke den eller ei.


Og mens jeg tenkte, så løste det hele seg ved at døra rett og slett falt av. Hengslene var utslitt. Men, jeg synes døra er veldig fin, så den har stått på "venterommet" en stund. Har lyst til å lage stuebord av den en gang, men er usikker på hva slags understell jeg skal ha. Her kommer alt til nytte.
 



Her er det gamle krukker fra barndomshjemmet til min mor. Gammelt Norgesglass med gammelt bestikk. De røde skålene er nye - den store fra Kremmertorget i Hønefoss og de små fra Søstrene Grene. Hjertekrusene er fra Kremmerhuset og rødvinsglassene til høyre er fra Sia.



Her synes det virkelig at skapet er godt brukt, med en godt synlig sprekk i bakveggen. Middagsservise er nytt, og fra Bohus. Krukkene til høyre er fra Sagaform.


Her står resten av middagsservise sammen med gammel keramikk. Fatet i bunnen er fra Ikea. Den store keramikkskåla er en gammel melkeskål, og krukka er gammel og til oppbevaring av mat. De to siste er kjøpt i en antiktivtetsbutikk i Danmark.

Gammelt og nytt i skjønn forening. Og bruksgjenstander får stå fremme til pynt.

Ha en fin torsdagskveld!

Klem Maye

1 kommentar:

  1. Herlig tuskis farge på Middagsserviset ditt!
    Og vakkert gammelt skap!!
    Flott bidrag til utfordringen!
    Ønsker deg en NydeligFlott kveld!
    Klem fra Julie :-)

    SvarSlett