fredag 11. mai 2012

Servantskap i ny drakt

Ulempen med å kringkaste alle planer en har, er at en bør jo på et eller annet tidspunkt iverksette planene også. Og jeg fant ut at nå var det på tide å utføre den som var minst krevende.

Det gamle servantskapet som står ved siden av sofaen i stua var planlagt å bli hvitt. Denne uken var tiden inne, og jeg gikk løs med pussemaskinen. Men, med så mye kriker og kroker og "bulkete" treverk måtte nok manuelt arbeid til.



Og allerede da skjønner jeg at grunnarbeidet kommer til å bli noe mangelfullt. Jeg hater alt som tar ekstra tid, og blir nok dessverre litt slurvete, ja. Sånn sett er det greit at jeg ikke har gått for den minimalistiske stilen, der alt er striglet, perfekt og ordentlig. Det ville blitt "shabby minimalistisk".



Siden regnværet ikke vil gi seg, måtte malearbeidet gjennomføres innendørs. Og, med 32 kg pels som danser rundt omkring, svinser med hale og kropp, måtte jeg finne et rom der hun ikke har tilgang. Det ble derfor kjellerstua. Uten dagslys og dårlig belysning forøvrig. Men, jeg gikk løs på malingen og ble ganske så fornøyd.



Planen var at smijernsbeslagene skulle byttes ut med "diamantknotter". Men, etter 10 minutters brytekamp med beslagene måtte jeg innse at slaget var tapt. De var simpelthen ikke mulig å få av. Plan B måtte iverksettes. At de forble der de var, svarte. Men, jeg er jo så sleivete og svimete, at i dunkel belysning og andre tanker, hadde plutselig beslagene blitt malt hvite. Og sånn ble det, plan C.


I dag tidlig ble skapet "avduket", dvs. båret opp i dagslys. Og det er da jeg ser at dette ikke ble særlig vellykket. Grrr. Må nok flikke litt til her og der. Neste gang MÅ jeg ha bedre lys. Da ble det 1 strøk heftgrunn og 4 strøk maling. 



Og så over til det som jeg var veldig spent på, nemlig hyllepapiret. Det lyseblå papiret ble lagt inni skapet, og nedi skuffen. Jeg ble nødt til å lime det fast, og som dere ser, her har ikke limet tørket ennå. Håper det blir bedre etterhvert. Det ble faktisk ganske fint, men kommer ikke ordentlig frem på bildet.




 




















Stor forskjell.  Ble usikker på om speilet over skapet passer nå. Og dermed kommer det en pakke i posten med noe som passer utmerket over skapet. Så da må jeg finne en ny plass til speilet. Håper jeg får tid til å ordne dette så jeg kan vise det frem i morgen.

Ha en fantastisk fredagskveld, og på gjensyn!!

Klem Maye

3 kommentarer:

  1. det ble veldig fint :)

    koselig med sånn servantskap, ønsker meg det jeg også :)

    SvarSlett
  2. Synes resultatet ser veldig bra ut, jeg. Synes det er veldig sjarmerende at det ikke er helt perfekt ;-) Det ble jammen stor forandring fra det mørke til det lyse. Veldig fint! Bra jobba ;-)

    Ha en super helg!

    SvarSlett
  3. Jeg synes også at det så veldig bra ut:) Og er det ikke det som ikke er perfekt som er det mest sjarmerende da? Jeg hadde glatt hatt denne i stua mi:)
    Håper helgen din blir fin.
    Klem Elin!

    SvarSlett