mandag 12. mars 2012

Spåkone?

Jeg opplevde noe artig forrige lørdag. Har egentlig ikke noe med interiør å gjøre, bortsett fra at det inkluderte et blomsterkjøp, og fant ut at jeg måtte dele denne historien med dere.

Jeg var innom en blomsterbutikk i Hønefoss. Snappet med en blomst til min mor og ilte til kassa. Dama bak disken var blid, hyggelig og av det snakkesalige slaget. 


 
"Gud så lekre smykker du har", sa hun. Jeg måtte ta en kikk selv for å sjekke hva jeg hadde kastet på meg i forbifarten. Oppdaget at jeg hadde tredd på meg to gedigne sølvkjeder. I tillegg til lange øredobber, armbånd, klokke og ringer. 
"Uff, da, svarte jeg. Det var kanskje litt i meste laget dette". 
"Å, nei, repliserte damen. Du som er så mørk og fin kan ha det, vet du. Hadde det vært ei blek dame med blå øyne og kort, lyst hår hadde det sett bare dumt ut. Men dette kan du gå med, du kler det".



Må legge til for de som ikke kjenner meg, at jeg har mørkt, langt hår og grønne øyne. I tillegg var jeg svartkledd fra topp til tå.

"Du kunne vært spåkone du, vet du", fortsatte damen, "lest i hender og sånn". Og så rakte hun meg hånden, akkurat som om hun forventet en spådom der og da. Jeg ble litt perpleks og visste ikke helt hva jeg skulle si. Samtidig var jeg så pint av latter at jeg turde verken se på henne, eller åpne munnen. Jeg studerte hånden hennes og håpet at et eller annet skulle åpenbare seg, men nei. Ikke fikk jeg øye på noen krystallkule på disken, heller. Det nærmeste jeg kunne komme på, var mitt minne om denne som stod på spisebordet hjemme.




Ingenting åpenbarte seg, og til slutt måtte jeg bryte tausheten, så jeg dristet meg til å si "Takk for komplimentet". 
"Ja, for det var et kompliment, altså. Jeg mente ikke at du så ut som ei heks", svarte damen. Jeg kjempet mot latterkrampen som bygget seg opp og sa. "Nei, da. Jeg tok det som et kompliment", og mente det. 
"Ja, du er jo så mørk og mystisk, vet du. Litt sånn Ronja Røverdatter.". Hun fortsatte å se på meg med åpenbar beundring, som om hun virkelig trodde at hun hadde ei spåkone foran seg. 
Til slutt fikk jeg nå betalt for blomsten og kommet meg ut i bilen.


Jeg har ledd mye av denne historien, og vil rette en takk til damen i blomsterbutikken. Du herlige dame, skulle ønske det fantes flere som deg. Jeg kommer nok til å handle hos deg flere ganger når jeg er i Hønefoss.


Ønsker alle en strålende dag!!

Klem Maye

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar