tirsdag 17. april 2012

Skal du ha konfirmasjon eller fest

og trenger inspirasjon til innbydelser, bordkort eller borddekking? Vil vise hva vi gjorde da vi hadde konfirmasjon for snart 2 år siden.

Ta en titt og la deg inspirere. Idèene kan du selvfølgelig bruke til andre type selskap også, ved å bytte farger. Her går det i rosa.


Til selve innbydelsen har jeg brukt hvitt papir, litt tykt, men ikke tykkere enn at det kan brettes pent. Bestem deg for konvolutt først, sånn at du tilpasser størrelsen på selve innbydelsen etter den. Jeg var heldig og fikk låne en kuttemaskin, så jeg slapp og sitte med saks for å klippe til papiret.


Det hvite papiret brettet jeg i to. Fronten på innbydelsen brettet jeg igjen i to. Så tok jeg et rosa mønsterpapir, klippet til en firkant litt mindre enn selve innbydelsen. Venstre del av det rosa papiret limte jeg så på den brettede delen. 



Når dette er gjort kan du dekorere. Jeg har brukt et sort-hvitt bilde av datteren min sammen med en hest. Pyntet med et rosa hjerte og skriften "Konfirmasjon" på skrå på venstre side. 




Rundt innbydelsen på høyre side knøt jeg et smalt, rosa sløyfebånd. Dette er festet med lim på baksiden av kortet. I sløyfen har jeg festet en rosa tøyrose. Dette sløyfebåndet er viktig, fordi fronten på innbydelsen stikkes inni her for å holde seg på plass.






Inni innbydelsen har jeg limt inn selve teksten. Rundt teksten har jeg en rosa ramme. Pass på at arket som innbydelsen er skrevet på er litt mindre enn det rosa arket på forsiden. Det må også limes inn slik at det dekkes av det rosa arket.




Papiret har jeg kjøpt på Europris - gå alltid dit først, der har de mange fine hobbyting til en rimelig pris.
"Konfirmasjons"-klistremerkene, rosa hjerter, sløyfebånd og roser kjøpte jeg på Panduro Hobby.

Så var det borddekkingen. Personlig er jeg ikke glad i papirduker. Ikke fordi det ikke er fint nok, men jeg synes de går fort i stykker. På Jysk har de ofte stoffruller som er veldig billige. Jeg kjøpte hvit, nervøs fløyel. Meter på meter, og det ble faktisk ikke særlig dyrere enn papirduker. Du får dem i mange farger, og de behøver ikke strykes. Bommet litt på antall duker, så jeg måtte "spe på" med noen andre hvite duker, men det gikk greit.

 
Jeg brukte rosa vanlige servietter og hvite store. Jeg var på duni.no for å få ideer til bretting av disse. Her er det rødvinsglass med små kubbelys i som belysning. I en bruktbutikk kjøpte jeg små telysglass til å ha blomster i. Litt vann i bunnen. Så kjøpte jeg billige, rosa roser hos Mester Grønn som jeg klippet av stilken. 3 roser i hvert glass var nok til at det pyntet opp. Måtte tenke budsjett denne dagen, og da ble ikke store blomsteroppsatser prioritert. I tillegg har jeg pyntet med rosa sløyfebånd med perler på.




Bordkortene er laget av rosa papp som er brettet i to. Fronten dekket jeg med hvitt organza-stoff. Så klippet jeg til hvit papp som jeg skrev på navnene for hånd med kalligrafi-penn. I venstre hjørne har jeg limt på en hvit tøyblomst. Gutta fikk sorte blomster. 


Rosa papir og organza på rull kjøpte jeg på Panduro Hobby. Blomstene er fra Nille. De har også veldig mye fin pynt på Nille som er billig.




Og så var jeg så heldig at en god venn kom innom med denne fantastisk flotte blomsterdekorasjonen som fikk hedersplass foran konfirmanten. Og denne hadde hun faktisk laget selv - da ble jeg imponert.


Puh, det ble et langt innlegg, men jeg håper det har vært til inspirasjon for deg. 


Nå lader jeg opp til Frustrerte Fruer - ha en god kveld!!



Klem Maye

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Takk for koselig kommentar inne hos meg. Du har også en kjemfin blogg.
    Ser du er ny blogger, lykke til - blogglandia er ett hyggelig land :)
    Klem
    Har lagt meg til som følger hos deg :)

    SvarSlett
  2. Hei, velkommen til Bloggedamer40+, du er hjertelig velkommen! Har lagt bloggen din under Hjem&interiør, si bare i fra om du vil ha den under en annen kategori. Håper du vil følge min private blogg også.
    Ha en fin ettermiddag, klem, M

    SvarSlett